torsdag 27 mars 2014

Födelsedagstårtan




Inför sonens treårsdag började jag planera tårtan. Jag hade tänkt mig en tårta med Blixten och Bärgarn från Cars i marsipan. När jag frågade sonen hurudan tårta han skulle vilja ha på sin födelsedag blev svaret en brun tårta med Bamse på. Jag fick alltså planera om.

Det blev en tårta med chokladbotten täckt med chokladfrosting (recept på tårtbotten finns här). Jag tycker om kombinationen blåbär och choklad, så fyllningen blev en blåbärsmousse.

Efter att ha konsulterat olika bloggar och forum på internet bestämde jag mig för att göra en Bamsebild i marsipan. Jag tog en tur till varuhuset för att införskaffa material. Jag upptäckte att det fanns en uppsjö med olika slags tillbehör för tårttillverkning, marsipan i alla möjliga färger, sugarpaste, olika slags färg, dekorationer osv. Vilken tur att jag hade läst in mig lite i förväg, så jag visste vad jag var ute efter. Jag köpte ofärgad marsipan, blå och svart pastafärg och penslar. 

Jag började med att printa ut en Bamsebild. Sedan använde jag den som mall när jag skar ut Bamsefiguren. På någon blogg, minns inte vilken, hittade jag tipset att använda potatismjöl på underlaget och kaveln när man kavlar ut marsipan, det fungerade riktigt bra.

Bamses ansikte färgade jag brun med kakao och mössan målade jag med blå pastafärg. Ögon och konturer målade jag med svart pastafärg. Pastafärgen är ganska tjock, så man behöver spä ut den lite innan man kan måla med den.

Jag är riktigt nöjd med resultatet, en del pyssel var det nog innan tårtan var färdig, förstås. Det är  just den typ av projekt som jag helt kan förlora mig i och utvidga in absurdum. Vad tyckte födelsedagshjälten själv då? När han fick frågan ifall han tyckte om tårtan svarade han med sitt finurligaste leende "nä".























Foto Jacob Åberg

2 kommentarer:

  1. Oj vad det ser gott ut :) Ha en trevlig helg <3

    SvaraRadera
  2. Tack! Den blev nog riktigt smaskig :) Ni skall också ha en trevlig helg!

    SvaraRadera