torsdag 15 maj 2014

Äntligen rabarber!

Äntligen börjar det vara rabarbertider! När jag känner doften av den första rabarbern tänker jag paj och vaniljsås. Av den första rabarberskörden blir det förstås just det. Paj med vaniljsås. Här har jag valt att göra små portionspajer, det går givetvis lika bra att istället göra en stor. 



Pajdegen är en vanlig, klassisk pajdeg och fyllningen är en härlig rabarberkompott med smak av vanilj och kardemumma.




Rabarberpaj (1 stor eller ca 6 portionspajer)

Pajskal

125 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk socker
1 krm salt
1 äggula

1. Blanda mjöl, socker och salt.

2. Arbeta in smöret i mjölblandningen, så att det blir en smulig massa.

3. Tillsätt äggula och 1 msk vatten och arbeta ihop till en deg. Låt vila i kyl ca 30 minuter.

Rabarberkompott

500 g rabarber
1 dl socker
1 tsk vaniljpulver
1 tsk kardemumma
1 krm flingsalt
1/2 dl vatten

4. Skär rabarber i mindre bitar. 

5. Lägg alla ingredienser i en kastrull och låt sjuda tills rabarbern är mjuk. Låt svalna.

6. Kavla ut pajdegen (eller tryck ut pajdegen i en pajform).  Fyll skalet med rabarberkompott och vik upp kanterna. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 20 minuter, tills pajen fått fin färg.

2 kommentarer:

  1. Mumma, min rabarber är ännu så liten, men har faktiskt just gjort rabarbercurd från rabarber som jag hade i frysen från ifjol som jag fått. Blir efterrätt enligt ditt recept imorgon �� /Hanna

    SvaraRadera
  2. Rabarber är ju så härligt vårigt! Jag har så många recept med rabarber på lut som jag bara måste testa :)

    SvaraRadera