onsdag 30 april 2014

1 maj är munkar och mjöd

När jag öppnar korken till mjödflaskan är det som att stiga in i en tidsmaskin. Jag är plötsligt sex år igen. Mamma har gjort mjöd till 1 maj. I en 10 liters rostfri hink, som förvaras i källaren, flyter russin och citronskal omkring. Mjöden dricks utomhus i solskenet och det är vår i luften. Fågelsång, tussilago, björken börjar snart få löv, gräsmattan börjar grönska och hela långa sommaren ligger framför mina små fötter. Till det serveras krispiga, nylagade munkar.

Det är just på grund av de här minnena, minnen som så starkt väcks till liv av doften av mjöd, som jag detta år för första gången gör mjöd och munkar till 1 maj. För att mina egna barn skall få uppleva samma sak och kanske skapa minnen för livet, även om det kanske inte är doften av mjöd som lockar fram minnen hos just dem. Åtminstone i år var det nog munkarna som var mest omtyckta.







Jag använde Leilas grundrecept på munkar, det finns här. Jag kavlade ut degen till en ca 1 cm tjock platta och tog ut cirklar med hjälp av en rund form, hålen i mitten tog jag ut med en mindre form. Jag använde ca 1,5 liter olja till friteringen. Det är bra att använda en termometer, så har man bättre koll på oljans temperatur. Ca 180 grader är lämpligt att fritera munkarna i, är oljan varmare blir munkarna lätt litet för mörka.

Mjöd

4 l vatten
250 g socker
250 g farinsocker
saft och skal av 2 citroner
1/2 tsk jäst
russin

1. Koka upp hälften av vattnet och lös upp sockret i det. Tillsätt resten av vattnet, citronsaft och citronskal och låt svalna tills blandningen är fingervarm. 

2. Tillsätt jästen och blanda så att den löser upp sig. Låt stå i rumstemperatur 1 dygn. 

3. Häll mjöden på flaskor, lägg 1 tsk socker och några russin i varje flaska. Mjöden är färdig när russinen stiger upp till ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar